min teori

Tro finns i alla länder, men som inte är vetenskapligt bevisade. Gud? vem är han. Det finns ju bevis på att jesus har funnits medan det finns inget bevis på att han är guds son, det enda beviset visar(vad jag hört) är att det fanns en jesus som predikade.
Min teori hur kristendomen kom till är så här(ta inte illa upp, bara vad jag tror) att Maria fanns och var tillsammans med Josef.
Jag tror att Maria hade en affär med en annan, som var helt oacceptabelt. När hon sedan blev gravid så kunde hon inte se Josef i ögonen och säga "jag har varit otrogen", hon sade till Josef att hon är gravid och det är guds verk.
En sådan sak skulle ingen gå på idag, men på den tiden när folk verkligen var fast troende tror jag att ett sådant fall skulle hända, och en sån lögn för att överleva under den tiden var nog bra. Vad skulle hända med Maria om han fick reda på vad hon hade gjort?
Josef trodde Maria, och blev "fadern" till barnet som fick namnet jesus. Jesus fick höra under hela hans uppväxt, "du är guds barn, det var gud som sände ner dig på denne jord".
När man är liten lyssnar man på sina föräldrar, man blir nästan hjärntvättad av dom. När man är liten har man inga egna åsikter, man tycker precis som sina föräldrar, iallafall jag.
Jesus trodde att han var gudsbarn, för det var ju det han hade fått höra hela sitt liv.
Han började predika om att han var guds barn, och vem vet, kanske gick folk på droger under den tiden, kanske därför fick han sina hallucinationer om gud.

En till tanke är ifall gud var jesus far, måste inte jesus ha hans anlag? i så fall betyder ju det att gud ungefär såg ut som jesus gjorde, och måste ha sin form som en människa?
Eller ifall gud vill att vi ska följa alla regler som står i bibeln eller koranen, varför uppenbarar han sig inte bara för hela världen och säger "följ böckerna"

Någonting som är min tanke är att bibeln kanske är en roman som någon skrev för flera tusen år sedan, som någon fann och gjorde om den osv. Det kanske var en berättelse, som vi blev lurade av som t. ex häxhistorierna.
Att det fanns häxor, kom säkert från berättelser som någon började tro på, som sedan blev fler och fler.
Lite läskigt i så fall, så mycket krig i historien pga av religioner som kanske är baserad på bara berättelser och lögner.
Men det är något vi nog aldrig kommer få reda på...

Kommentarer
Postat av: S A R A

snälla skaffa dej ett liv ist

2009-03-25 @ 19:31:38
URL: http://saarad.blogg.se/
Postat av: S A R A

nej ja säger att du ska skaffa dej ett liv istället för att sitta & kommentera i min blogg & undra varför ja har legat med din pojkvän? herregud... tönt

2009-03-25 @ 20:01:47
URL: http://saarad.blogg.se/
Postat av: Johaanna

Jag har också lite teorier om Gud :D

2009-03-25 @ 20:01:53
URL: http://jooohannah.blogg.se/
Postat av: karolina klüft

jag kan hoppa väldigt högt

2009-03-25 @ 20:24:19
Postat av: slampautans.blogg.se

haha! fan vad kul!

2009-03-25 @ 20:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0